Artists

Artists

Nadja Geskus

VANITY OVER TIME

“In de modellenwereld is al een enorm strenge selectie. Alleen de mooiste, slankste en meest excentrieke personen worden eruit gepikt. Hierna worden de foto’s ook nog eens dusdanig bewerkt, dat er helemaal geen sprake meer is van een realistisch beeld. De media creëert hiermee een onrealistisch schoonheidsideaal waar veel vrouwen aan willen voldoen. Slechts 2% van alle vrouwen beschouwt zichzelf als mooi. Dat betekent dat 98% van alle vrouwen dat niet vindt. 25% van deze vrouwen wil daar ook daadwerkelijk wat aan doen door middel van plastische chirurgie en dit aantal groeit nog steeds.

We kunnen steeds meer, het wordt ook toegankelijker om het te laten doen en er is steeds meer vraag naar. Zo zijn er mensen die hun tong laten splijten, hun oren een andere vorm laten maken, hun oogwit laten tatoëren, hun navel weg laten halen, etc. In de afgelopen eeuw hebben er veel veranderingen plaatsgevonden in het vrouwelijk schoonheidsideaal. Door bepaalde factoren verandert dit steeds. Muziek is van grote invloed, maar ook bijvoorbeeld oorlog. In een oorlog is het schoonheidsideaal heel sober. Er wordt geen aandacht besteed aan uiterlijk, want dat is niet belangrijk. Zodra de oorlog voorbij is, is het schoonheidsideaal juist heel vrouwelijk. Zo kreeg je na de tweede wereldoorlog de ‘New Look’. Dit was een nieuwe stijl van Dior. Daarnaast komen veel  vrouwelijke vormen steeds terug. Denk bijvoorbeeld aan de extreme wespentaille. Het project “Vanity Over Time” pakt aspecten uit het verleden en stopt deze in een nieuw jasje voor de toekomst. Is dit wie wij straks zijn?”

nadjageskus.com